Lokale heffingen

Algemeen

De ontwikkelingen en de tariefaanpassingen van de gemeentelijke heffingen worden beheerst door het vastgestelde tarievenbeleid en (ontwikkelingen) in de wetgeving. Bij de feitelijke tariefvaststelling spelen meer factoren mee: de werkelijke lasten en baten van het vorige en lopende exploitatiejaar, de areaaluitbreiding en de afhandeling van bezwaarschriften tegen de waarde beschikking WOZ.

De beleidsontwikkelingen en financiële kaders in de Perspectiefnota 2017 zijn de uitgangspunten voor de lokale heffingen. Er wordt een inflatiepercentage van 1,4 % gehanteerd. Bij heffingen en rechten die de kosten van de activiteiten moeten dekken, wordt uitgegaan van 100% kostendekking. Alle tarieven staan in de belastingverordeningen 2018, die separaat aan de Raad zullen worden aangeboden.

In het Coalitieakkoord 2014-2018 ‘Samen verder bouwen aan Velsen’ staat over het tarievenbeleid dat de OZB slechts wordt geïndexeerd en niet wordt ingezet om nieuw beleid te financieren of gaten in de begroting te dichten. Er wordt sterk ingezet op het omlaag brengen van de afvalstoffenheffing: deze zorgt in Velsen vooral voor de hoge woonlasten. De ontwikkeling van de woonlasten in de collegeperiode geeft, gelet op de tarieven voor 2018, het volgende beeld te zien:

Hieruit valt af te leiden dat de woonlasten over deze periode, relatief gezien, zijn gedaald.

Overzicht bruto lastendruk

Lastendruk 2017

Lastendruk 2018

1-pers.

Meerp.

1-pers.

Meerp.

Aanslag OZB

€ 258

€ 258

€ 261

€ 261

Aanslag Rioolheffing

€ 165

€ 165

€ 175

€ 175

Aanslag Afvalstoffenheffing

€ 301

€ 334

€ 291

€ 323

Totaal

€ 724

€ 757

€ 727

€ 759

Verschil t.o.v. 2017 in euro

€ 3

€ 2

Verschil t.o.v. 2017in %

+ 0,47%

+ 0,34%

Landelijke analyse gemeentelijke lasten 2014 - 2018

Het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (Coelo) houdt jaarlijks de lokale lasten bij van alle (deel)gemeenten in Nederland. Onderstaande grafiek laat zien hoe de positie van Velsen is gedaald in de periode 2014 - 2017 in de tabel woonlasten per gemeente (hetgeen dus qua lokale lasten een verbetering voor de burger inhoudt).

Velsen staat in 2017 op plaats 220 in de rangorde van goedkoopste gemeente voor de woonlasten voor een eigenaar/bewoner van een meerpersoonshuishouden, dit was in 2016 plaats 257. Velsen staat in 2017 op plaats 211 in de rangorde van goedkoopste gemeente voor de netto woonlasten voor een huurder in een meerpersoonshuishouden. In de monitor staan de tarieven van in totaal 398 (deel)gemeenten (in 2016 waren dat er 396).

Met ingang van 1 januari 2017 is tariefdifferentiatie afvalstoffenheffing voor een- en meerpersoonshuishoudens ingevoerd. De tariefsverlaging is voor het grootste gedeelte ten gunste gekomen aan de eenpersoonshuishoudens waardoor de positie van Velsen op de ranglijst “woonlasten meerpersoonshuishoudens” minder gedaald is dan zonder de invoering van de differentiatie.

Ten opzichte van vergelijkbare en omliggende gemeenten is de positie van Velsen in 2017 verbeterd en zijn de onderlinge verschillen kleiner. Velsen heeft niet meer de hoogste positie op de ranglijst in relatie tot de vergelijkbare referentiegemeenten.

2016

2017

Gemeente

Woonlasten meer persoonshh

Rangnummer Coelo

Woonlasten meer persoonshh

Rangnummer Coelo

Velsen

€ 777

257

€ 757

220

Almelo®

€ 775

252

€ 773

246

Alphen aan de Rijn®

€ 739

188

€ 736

179

Hoorn®

€ 703

122

€ 702

127

Purmerend®

€ 748

206

€ 719

144

Venlo®

€ 726

163

€ 726

158

Beverwijk

€ 718

146

€ 719

145

Heemskerk

€ 734

176

€ 732

169

Haarlem

€ 761

234

€ 743

186

Kwijtschelding

Het huidige kwijtscheldingsbeleid is er op gericht dat er op verzoek geheel of gedeeltelijke kwijtschelding kan worden verleend van gemeentelijke belastingen – afhankelijk van de financiële situatie van een belastingplichtige. Het betreft de afvalstoffenheffing, rioolheffing en de hondenbelasting (alleen voor de eerste hond).

Met ingang van 2011 wordt geautomatiseerd kwijtschelding verleend aan inwoners met een laag inkomen die voldoen aan de normen voor kwijtschelding. Circa 62 % van de verleende kwijtschelding wordt geautomatiseerd verstrekt. Op dit moment zijn nagenoeg alle aanslagen 2017 opgelegd waarvoor kwijtschelding kan worden aangevraagd. Van de ontvangen verzoeken kwijtschelding is inmiddels 75 % afgehandeld. Hierdoor kan er een redelijke inschatting gemaakt worden van de werkelijke uitkomst 2017. Dit is als basis gebruikt voor 2018. Vervolgens zijn de consequenties van de tariefmutaties 2018 verwerkt. Het budget neemt met € 130.000 toe tot € 617.000.