Informatie gestuurd werken
Informatie gestuurd werken houdt in dat je de beschikbare gegevens kwalificeert, analyseert en eventueel combineert om te komen tot nieuwe bruikbare informatie. Dit gaan om informatie die bij de gemeente aanwezig is maar ook daarbuiten. De uitdaging hierbij is om uit de overvloed aan gegevens die informatie te halen die meerwaarde biedt voor ons, de zogenaamde data-analyse. Hier kan Velsen, net als veel andere gemeentes, nog behoorlijke stappen in maken.
Door informatie gestuurd te werken is het mogelijk om:
- sneller & beter te reageren op gebeurtenissen in de samenleving, aan de balie of daarbuiten (wendbaarheid)
- motieven, acties en beslissingen beter te onderbouwen (transparantie)
- te sturen op resultaten en op samenhang in plaats van op inspanning per onderdeel (effectiviteit)
- resultaten te leveren tegen lagere kosten en met een kortere doorlooptijd (efficiëntie)
Om informatie gestuurd werken verder mogelijk te maken starten we in 2018 met een voorbereidende fase. Deze fase bestaat uit:
- Ondersteuning van de bestaande formatie om informatie te analyseren
- Inhuur van externe expertise;
- Opstellen van een projectplan;
- Ontwikkelen van een aantal goede voorbeelden uit de praktijk om informatie gestuurd werken te promoten;
- Onderzoek naar eventueel ondersteunende aanvullende software;
- Het beheren en verder op orde brengen van de basis.
Informatiebeveiliging
De behoefte aan en vraag naar informatie wordt steeds groter. Dit zorgt er voor dat digitale gegevens en gegevenssets explosief groeien. Daarbij komt dat er ook verwacht wordt dat deze informatie direct beschikbaar is. We willen plaats- en tijdsonafhankelijk over de benodigde informatie beschikken en hiermee werken.
Om het gewenste beveiligingsniveau voor informatievoorziening te bereiken is het nodig om ons te richten op twee zaken: menselijk gedrag en technische maatregelen.
Velsen neemt beveiligingsmaatregelen op basis van de Baseline Informatiebeveiliging Nederlandse Gemeenten (BIG). Deze variëren van technische ICT-maatregelen tot het opstellen van procedures, gedragsregels en beleid. Ook wordt toegezien op de naleving daarvan. Het geheel aan maatregelen, hierbij kan gedacht worden aan fysieke toegangsbeveiliging, toekennen rechten, beheren van autorisaties) moet ervoor zorgen dat de beschikbaarheid van informatie zo goed mogelijk wordt gegarandeerd en dat de gegevens juist, volledig en actueel zijn en alleen door bevoegde personen kunnen worden ingezien en gewijzigd. Dit gaat verder dan de muren van het gemeentehuis want gegevens van Velsen worden ook door derden verwerkt, bijvoorbeeld door softwarebedrijven en/of in het kader van gemeenschappelijke regelingen.
De ontwikkelingen op het gebied van cybercriminaliteit gaan razendsnel en vormen een bedreiging voor de dienstverlening en bedrijfsvoering van de gemeente. In 2017 zijn we gestart met de aanscherping van de beveiligingsmaatregelen van de ICT-omgeving. In 2018 gaan we daarmee door. Hierbij is het vooral belangrijk dat de frequentie waarin hard- en software wordt opgewaardeerd hoger wordt. De verwachting hierbij is dat de frequentie uiteindelijk zo hoog wordt dat sprake is van een continu proces.
Om te kunnen blijven voldoen aan de eisen die (nieuwe) privacywetgeving stelt aan de informatiebeveiliging van gemeenten zullen we daarvoor in 2018 verdere maatregelen treffen. De gemeente is niet alleen verantwoordelijk maar ook aansprakelijk als informatiebeveiliging niet goed is geregeld. We gaan daarom in 2018 zorgen dat de hele organisatie zich bewust is van de noodzaak van informatiebeveiliging en de verplichtingen en verantwoordelijkheden die dit met zich meebrengt.
Gegevensbescherming
In 2018 zullen we de verdere noodzakelijke stappen zetten om als organisatie te voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Dit wordt onder meer gedaan door functie van “Functionaris voor de Gegevensbescherming” in te vullen. Deze functionaris ziet toe op de naleving van de AVG en is voor overheidsorganisaties verplicht gesteld door het AVG.
De AVG is door de Europese Commissie en het Europees Parlement aangenomen en treedt op 25 mei 2018 in werking. Door deze wet krijgen organisaties die persoonsgegevens verwerken meer verplichtingen. Zij zijn zelf verantwoordelijk om de wet na te leven én moeten aantonen dat zij zich aan de wet houden (accountability).
Digitale dienstverlening
In 2016 is in de IJmond gemeenten de motie digitale dienstverlening aangenomen. De uitvoering van deze motie is regionaal afgestemd. Afgesproken is om met een regionale lijst te komen met daarop de meest gevraagde diensten en producten voor inwoners en ondernemers. Ook de aansluiting op de landelijke (basis)registraties maakt hier deel van uit. Het streven is om in 2020 alle producten op die lijst niet alleen digitaal aan te kunnen vragen, maar ook volledig digitaal te kunnen verwerken en te leveren. In 2018 gaan we verder met het inrichten van het zaakgericht werken en sluiten we meer processen aan op de berichte box waardoor we meer digitaal met burgers gaan communiceren.