Bedrijfsvoering

Dienstverlening

Dienstverlening

Leidraad dienstverlening
In juli 2017 is de Leidraad Dienstverlening gemeente Velsen vastgesteld. Deze heeft als ondertitel: Toegankelijk. Altijd. Voor iedereen. Deze leidraad geeft richting in hoe wij, organisatiebreed, onze dienstverlening doen. Samen met de uitkomsten van het Nieuw Velsens Peil zullen verschillende projecten opgestart worden om onze dienstverlening te verbeteren.

Digitale dienstverlening
Vanaf 2018 wordt het mogelijk digitaal melding te maken van een voorgenomen huwelijk. (Bruids)paren zijn niet meer verplicht hiervoor naar het stadhuis te komen en kunnen alle zaken betreffende het huwelijk op afstand regelen.

Ook wordt het mogelijk gemaakt om digitaal aangifte te doen van geboorte. Het aangeven van een geboorte kan dan op afstand worden gedaan. Afhankelijk van de ontwikkelingen zal dan worden bekeken of de ambtenaar burgerlijke stand de akte laat tekenen op het thuisadres of dat er al gebruikt gemaakt kan worden van een digitale handtekening.

Begrafenisondernemers kunnen dan ook digitaal aangifte doen van overlijden. Zij zullen dan in bezit dienen te zijn van E-herkenning type 3. De gemeente kan hier in ondersteunen richting de begrafenisondernemers.

Online afspraken
Het percentage online gemaakte afspraken bij Burgerzaken is al jaren stabiel. 30% van 42.000 afspraken worden online gemaakt. Het streven is het percentage online afspraken voor Burgerzaken te verhogen naar 45% zodat het aantal telefoontjes voor het KCC betreffende het afspraak maken voor Burgerzaken daalt. Een deel van de 42.000 afspraken, namelijk die voor het afhalen van een document wordt overigens niet online gemaakt, omdat deze in aanwezigheid van de klant, bij de aanvraag aan de balie worden gemaakt.

Samenwerking
De gemeente werkt samen met de gemeenten Beverwijk en Heemskerk in verband met de uitvoering van de regionale motie digitale dienstverlening. Er wordt gezamenlijke aanbesteed voor trotters voor de verkiezingen (Beverwijk en Velsen) en voor het bezorgen van reisdocumenten
Naar aanleiding van de resultaten uit onderzoek van Deloitte in 2016 hebben de IJmondgemeenten een overzicht gemaakt van 64 producten en processen die wij gezamenlijk kunnen verbeteren of van elkaar kunnen overnemen. Er wordt gewerkt aan het doorvoeren van de verbeteringen.