Velsen biedt een efficiënte en klantvriendelijke dienstverlening.

Modernisering Basisregistratie Personen
De ontwikkeling door de Rijksoverheid van een centraal landelijke Basisregistratie Personen (BRP), die uiterlijk in 2021 moest zijn ingevoerd, is begin juli 2017 stopgezet door Minister Plasterk.
Er is een groep gemeenten opgestaan waaronder Amsterdam, Eindhoven, Rotterdam, Den Haag en Haarlem die samen met NVVB,VNG en KING ernaar streven niet al het tot nog toe verrichte (denk)werk rondom een moderne landelijke persoonsregistratie verloren te laten gaan. Dat heeft geresulteerd in een initiatief met als werktitel ‘Gemeentelijke Verenigde Registratie van persoonsgegevens’. Inmiddels is op basis van dit initiatief opdracht gegeven om dit jaar een oriëntatie uit te voeren en ervoor te zorgen dat realisatie van een moderne persoonsregistratie voor gemeenten in de komende jaren mogelijk blijft.

De implementatie van Decentrale Burgerzaken Modules (je hebt bijvoorbeeld de module rijbewijzen, paspoorten etc.) zijn, naar verwachting, in het 2e kwartaal van 2018 afgerond. Deze modules maken de digitale dienstverlening aan burgers, bedrijven en overheidsorganisaties uitgebreider, sneller, eenvoudiger en goedkoper.

Onderzoeken thuisbezorgen rijbewijzen en reisdocumenten

In 2018 is het, met de invoering van de Decentrale Modules Burgerzaken, mogelijk om rijbewijzen thuis te laten bezorgen. Dit maakt het voor de burger mogelijk om, zonder naar het gemeentehuis te gaan, in het bezit van het (nieuwe) rijbewijs te komen. Onderzocht wordt of Velsen deze dienst gaat aanbieden.

Digitaliseren van de dienstverlening

Berichtenbox ‘mijn overheid’
De gemeente is aangesloten op de berichtenbox van ‘mijn overheid’, www.mijnoverheid.nl. Velsen heeft eind februari 2017 de aanslagen van de inwoners op deze box zijn aangesloten langs deze weg verstuurd. De verwachting is dat zij in 2018 digitaal op de hoogte worden gebracht over het feit dat hun reisdocument verloopt. Ook wordt onderzocht voor welke andere diensten en producten van Burgerzaken de berichtenbox gebruikt kan worden. De bedoeling is ook om ook de bezwaarafhandeling digitaal, via deze box, te laten verlopen. Dit staat voor 2018 op de agenda.

Huwelijken
Vanaf 2018 is het mogelijk voor (bruids)paren digitaal melding te doen van een voorgenomen huwelijk (het voormalige in ondertrouw gaan). Ook hiervoor hoeft de burger dan niet langer naar het gemeentehuis te komen.

Deelnemen aan project Landelijke Aanpak Adreskwaliteit

Het is van het grootste belang dat we zorgvuldig met identiteits- en adresgegevens omgaan om misbruik hiervan te voorkomen en te anticiperen op mogelijke (nieuwe) fraudetechnieken. In 2018 zal hierom worden aangesloten bij het project Landelijke Aanpak Adreskwaliteit (LAA). Naast het opsporen van adresfraude wordt hierdoor ook de kwaliteit van de gegevens in de Basisregistratie personen bevorderd.

Actualiseren informatiebeveiliging belastingen

Velsen leeft het Informatiebeveiligingsplan Belastingen en Invordering na, voert het uit en maakt een risicoanalyse. Hierdoor worden of zijn maatregelen genomen die de risico’s in voldoende mate afdekken op het ontstaan van aanzienlijke schade of het niet voldoen aan wettelijke voorschriften inzake informatiebeveiliging. Het informatiebeveiligingsplan wordt in 2018 geactualiseerd en de risicoanalyse wordt uitgevoerd.

Uitbreiden flitsvergunningen

Om nog meer omgevingsvergunningen sneller te kunnen verlenen, worden er in 2018 ook flitsvergunningen verleend voor erfafscheidingen en erkers. Hierdoor wordt de dienstverlening aan burgers en bedrijven verder verbeterd.

Intensiveren samenwerking toezicht en handhaving

In mei 2017 heeft de raad de verordening Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) vastgesteld. Als vervolg hierop wordt in 2018 onderzocht hoe de samenwerking op toezicht en handhaving verder kan worden geïntensiveerd.

Reguliere activiteiten

  • Jaarlijkse risicoanalyse Burgerzaken en de uitwijkoefening naar de brandweer. Zo wordt gecontroleerd of alle risico’s zijn geïdentificeerd en of de genomen maatregelen afdoende zijn.
  • Velsen legt elk jaar verantwoording af over de processen voor afgifte van reisdocumenten en  rijbewijzen aan de beveiligingsfunctionaris, die op zijn beurt rapporteert aan de burgemeester.
  • We gaan in 2018  verder met de ingezette verbetering van integrale afstemming bij een aanvraag om omgevingsvergunning. Dit komt de juridische kwaliteit van de besluiten ten goede.
  • Basisregistratie personen (BRP) Toetsing van de kwaliteit van de lokale BRP vindt in ook 2018 weer plaats in de vorm van een rapportage aan het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties zowel op het gebied van persoonsgegevens als op het gebied van reisdocumenten. Ook vinden zowel dagelijks als maandelijks interne kwaliteitscontroles plaats.
  • Verkrijgen van het Nederlanderschap: Om de zes weken vindt er een naturalisatie ceremonie plaats, waarbij burgers de Nederlandse nationaliteit verkrijgen.
  • Bezwaar en beroep: De gemeente zal zich in 2018 ook inzetten om bezwaren en beroepen tegen opgelegde aanslagen en beschikkingen zo efficiënt mogelijk af te handelen. Ook zal begin 2018 de pilot "Voormeldingen", waarbij een groep burgers de voorlopige WOZ waarde van hun woning al in 2017 aangekondigd krijgt, geëvalueerd worden. De vraag of dit geleid heeft tot minder bezwaren binnen deze groep wordt hierin uiteraard meegenomen.
  • Verloren en gevonden voorwerpen: De doelstelling van de gemeente is het efficiënt afhandelen van meldingen verloren en gevonden voorwerpen en het realiseren van een zo hoog mogelijk matchingspercentage. De gemeente publiceert de meldingen van gevonden voorwerpen op www.verlorenofgevonden.nl. Burgers kunnen daar zelf kijken of hun voorwerp gevonden is. Ook kunnen zij daar zelf de door hen gevonden of verloren voorwerpen melden.