Zorgen voor voldoende groen, optimale bereikbaarheid, een aanvaardbare parkeerdruk, schone openbare ruimte en kwalitatief technisch voldoende wegen.

Oprichten van serviceteams onderhoud openbare ruimte

De openbare ruimte wordt op het gebied van groen en grijs (wegen en riolering) onderhouden door deels eigen personeel en deels derden. Om onze dienstverlening aan de inwoners nog beter aan te laten sluiten op gewenst niveau, willen we het voorstel doen één of meer serviceteams, naast de al bestaande onderhoudsteams, te formeren.Van dit serviceteam wordt verwacht snel en adequaat meldingen/vragen van inwoners te beantwoorden en waar nodig werkzaamheden uit te (laten) voeren. Momenteel onderzoeken we de verschillende mogelijkheden om tot deze invulling te komen. In 2018 zijn de eerste resultaten zichtbaar.

Actualiseren van het parkeerbeleid

In 2017 is de actualisatie van het Lokaal Verkeer- en Vervoersplan gestart. Daarbij komt ook het parkeerbeleid aan de orde en wordt bezien welke aandachtspunten van belang zijn voor actualisatie van het parkeerbeleid en de acties en maatregelen die hieruit voortvloeien voor 2018 en daarop volgende jaren.

Aanpassen Lokaal Verkeer- en Vervoersplan

In 2017 is voorbereidend werk gedaan om te komen tot actualisatie van het Lokaal Verkeer- en Vervoersplan. Zo is een besluit genomen over de verkeersstructuur in en om het centrum van IJmuiden, zijn onderzoeken afgerond naar snelfietsroutes binnen de IJmond en richting Haarlem, en is een concrete uitwerking gemaakt van mogelijke maatregelen in het kader van de regionale Mobiliteitsvisie IJmond en het fonds dat hiervoor is ingesteld. In 2018 wordt op basis hiervan toegewerkt naar een actueel Lokaal Verkeer- en Vervoerplan en een uitvoeringsprogramma voor de komende jaren.

Uitwerken ontwikkelingsmogelijkheden stations Kennemerspoorlijn

In 2017 is de zogenoemde Corridordialoog Kennemerlijn afgerond, waarbij gemeenten, provincie, NS en diverse stakeholders hebben gezocht naar een actieprogramma voor de Kennemerlijn, de spoorverbinding tussen Amsterdam en Uitgeest, via de drie Velsense stations en Haarlem. Daarbij is gekeken naar ontwikkelingsmogelijkheden rondom de stations. In 2018 worden de ambities voor de drie Velsense stations uitgewerkt in concrete acties.

Realiseren van projecten

Bij alle projecten wordt beter gekeken naar de wensen uit de maatschappij. We laten meer keuzes over aan maatschappelijke partners en bewoners.

Pontplein
Sinds het beëindigen van de bootverbinding tussen IJmuiden en Amsterdam (fast flying ferry) is een deel van de aanwezige infrastructuur bij het Pontplein overbodig. Op basis van verkeersonderzoek wordt in 2018 gekeken naar de verbetering van de doorstroming van het verkeer en de ruimtelijke kwaliteit. In dit onderzoek komt ook de haalbaarheid van een nieuwe bootdienst met Amsterdam aan de orde. Afhankelijk van de bevindingen wordt bepaald of, en zo ja welke, infrastructuur behouden moet blijven voor de bootdienst. Hierbij wordt ook gekeken naar het voormalige spoorwegviaduct en naar de mogelijkheid om bij de parkeerplaats bij het Pontplein een camperplaats te maken (naar aanleiding van de door de raad aangenomen motie).

Kennemerlaan, Kennemerplein en Van Poptaplantsoen
Nu de gemeenteraad een besluit heeft genomen over de verkeersstructuur in en om het centrum van IJmuiden kan de gemeente ook de projecten Kennemerplein en Kennemerlaan oppakken. De voorbereiding van het Kennemerplein, inclusief Van Poptaplantsoen, is inmiddels gestart. De voorbereiding van de Kennemerlaan start in 2018.

Brederoodseweg
De weg wordt gereconstrueerd. We leggen de bewoners en maatschappelijke organisaties belangrijke keuzes voor, zoals de keuze welke maximumsnelheid hier ingesteld gaat worden. Deze keuze bepaalt vervolgens in grote mate de inrichting van de weg. De uitvoering start in 2018.

Vervanging riolering in Velsen-Noord

Het rioolstelsel zorgt voor het afvoeren van afvalwater en hemelwater naar de afvalwaterzuiveringsinstallatie. Als we riolering vervangen koppelen we het hemelwater los van het gemengde riool en infiltreren dit bij voorkeur in de bodem of anders voeren we het af naar oppervlaktewater. Zo mengen we geen schoon water met afvalwater, wat milieuvoordeel oplevert. Ook maakt het Velsen klimaatbestendiger. Velsen werkt op dit terrein intensief samen met de gemeenten in Zuid-Kennemerland, de hoogheemraadschappen en PWN.

Het Velsense riolerings-, grondwater- en hemelwaterbeleid staat in het verbreed gemeentelijk rioleringsplan (2012). Dit plan heeft een looptijd van 2021. Evenals in voorgaande jaren wordt ook in 2018 uitvoering gegeven aan de speerpunten in dit plan.

Om het rioolstelsel in goede conditie te houden is onderhoud en vervanging noodzakelijk. In 2018 vervangen we het riool in o.a. het Stratingplantsoen in Velsen-Noord. Hier wordt niet alleen de oude riolering vervangen, maar wordt ook het hemelwater van daken en wegen afgekoppeld. Waar noodzakelijk wordt bij projecten drainage aangelegd. Met drainage reguleren we het grondwaterpeil.

Inzicht in knelpunten klimaatadaptatie

Tijdens extreme neerslag, waar we als gevolg van klimaatwijziging steeds vaker mee te maken krijgen, moet het regenwater niet alleen snel worden afgevoerd om overlast te overkomen, maar ook lokaal worden vastgehouden. Met een waterbestendige inrichting van de openbare ruimte is de meeste winst te halen. Bij het Stratingplantsoen leggen we daarom wadi’s aan in het plantsoen (een wadi is een bovengrondse bufferings- en infiltratievoorziening).

Ook worden de negatieve gevolgen van verstening in tuinen onder de aandacht gebracht. Zeker als men bedenkt dat plusminus 40% van de stedelijke oppervlakte in bezit is van particulieren en in de laatste decennia steeds meer tuinen volledig verhard zijn. Burgers die hun tuin groener maken dragen in belangrijke mate bij aan het voorkomen van wateroverlast.

Ook toenemende hitte vormt in de toekomst vaker een knelpunt. Deze hittestress leidt o.a. tot verminderde arbeidsproductiviteit en kost de gemeenschap daarom geld. Van belang is de stedelijke omgeving te vergroenen, door verminderen van de verstening en aanleg van meer groene daken.
Bij het klimaatbestendig inrichten van de stedelijke omgeving is daarom samenwerking met andere partijen noodzakelijk.

In 2018 willen we goed inzicht hebben in de knelpunten, zodat we met stakeholders (waaronder woningcorporaties en andere gebouweneigenaren, PWN, Liander of GGD) kunnen bespreken welke maatregelen genomen worden en wie welke maatregel uitvoert.