Verbonden Partijen

Gemeenschappelijke regeling Schoolverzuim en Voortijdig schoolverlaten regio West-Kennemerland

Algemeen

Vestigingsplaats

Haarlem

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Deelnemende partijen

Gemeenten Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Heemskerk, Heemstede, Velsen en Zandvoort

Bestuurlijk

Bestuurlijke vertegenwoordiging

Wethouder Baerveldt

Behartigd openbaar belang

Deze regeling behartigt het belang van een centrale registratie voor de uitvoering van de Leerplichtwet 1969 en de Wet regels inzake Regionale meld- en coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten. De gemeente Haarlem is aangewezen als centrumgemeente.

Visie op de verbonden partij

Ten behoeve van de wetsuitvoering is een uitvoeringsorganisatie ingesteld voor het verzorgen leerlingenadministratie en verzuimmeldingen via digitale verwerking. Scholen in regio melden op één gelijke wijze verzuim aan.

Beleidsvoornemens 2018-2021

In 2018 zal onverminderd uitvoering worden gegeven aan de centrale registratie. Voor de gehele regio ontstaat één actueel en volledig bestand van alle 4- tot 23-jarigen met informatie over schoolbinding, verzuim en startkwalificatie e.d. waarvan gemeenten voor de uitvoering van hun wettelijke leerplicht- en RMC-taken gebruik kunnen maken.

(Wijziging) belang

In 2019 zal de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude naar verwachting uittreden.
De uittreding van Haarlemmerliede en Spaarnwoude leidt tot een overcapaciteit personeelsformatie, wat mogelijk extra kosten voor de achterblijvende gemeenten oplevert.

Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?

Er is sprake van een vrijwillige deelname aan deze regeling. Wel is er een verplichting uitvoering te geven aan de Leerplichtwet 1969 en de Wet regels inzake Regionale Meld- en Coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten.
Gemeente is de GR aangegaan voor de onderdelen leerplichtadministratie (voorheen GR Carel) en de regionale RMC-functie. De uitvoering van de leerplicht blijft Velsen lokaal doen.

Welke frictiekosten / frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e / o bestuurlijke)?

Uit de gemeenschappelijke regeling volgt dat het gemeenschappelijk orgaan de financiële en overige gevolgen van uittreding regelt. Daarbij geldt als uitgangspunt dat de uittredende gemeente de kosten draagt die het rechtstreekse gevolg zijn van de uittreding en dat de overige gemeenten geen financieel nadeel van de uittreding ondervinden. Voor de uittreding van Uitgeest worden frictiekosten berekend. Het is nu nog niet bekend of dit in één keer dan wel met een afbouwregeling wordt afgekocht.

Hoe kan de informatievoorziening richting raad / college worden verbeterd?

Het jaarverslag van de leerplicht wordt aan de raad aangeboden.

Financieel

Financiële gegevens

2017

2018

2019

2020

2021

Eigen vermogen*

N.v.t.

N.v.t.

N.v.t.

N.v.t.

N.v.t.

Vreemd vermogen*

N.v.t.

N.v.t.

N.v.t.

N.v.t.

N.v.t.

Resultaat*

N.v.t.

N.v.t.

N.v.t.

N.v.t.

N.v.t.

Welke financiële bijdrage levert de gemeente*

€ 34.006

€ 34.006

€ 34.006

€ 34.006

€ 34.006

Toelichting financiële gegevens

Geen

Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?

N.v.t.

Risico

Risico’s waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?

N.v.t.